F.A.Q
-
1.1 Hvilke forsikringer skal vi have?
Selvom et byggeforløb er en stor forandring, er der gudskelov ikke det store der ændrer sig mht. ens forsikringssituation. Det er derfor ikke en nødvendighed, at I får etableret nogen nye forsikringer, men det er alligevel vigtigt, at I informerer jeres forsikringsselskab om det kommende byggeforløb.
Vi anbefaler dog altid vores bygherrer, at de får etableret en All-Risk forsikring, der dækker alle skader pg.a. ekstraordinære forhold, som hverken vi eller I kunne forhindre eller forudse.
Ønsker I en All-Risk forsikring, skal I dog blot informere os derom, så får vi skrevet jer på vores forsikring, og I behøver ikke at gøre eller bekymre jer yderligere.
1.2 Hvad skal vi gøre, hvis der opstår en skade under byggeriet?
Mens byggeriet står på, er det os, der har ejerskabet og ansvaret for byggepladsen- Herved forstået de områder der er omfattet af byggeriet. Her skelner man eksempelvis mellem en tilbygning under konstruktion, og den eksisterende bygning, som I bor i nu. Er der tale om en skade på byggepladsen, betyder det rent juridisk, at det er os der er den skadelidte, og derfor også os der har den bureaukratiske byrde ift. at informere og korrespondere med forsikringsselskabet. I behøver derfor ikke at foretage jer noget - foruden at informere os om skadens forekomst så hurtigst muligt.
Er der tale om en skade på den eksisterende bygning, er det jer, der er den skadelidte, og det er derfor vigtigt, at I anmelder skaden på jeres husforsikring hurtigst muligt. Dette skal I gøre uanset hvad, da en afvisning fra jeres egen forsikring er en nødvendighed for, at vores forsikringsselskab kan arbejde videre med sagen.
Hvis skaden er opstået er som følge af byggeriet, vurderer forsikringsselskabet hvorvidt, der foreligger culpabilitet. Dvs. at vi eller en af vores underentreprenører, skulle have handlet uforsvarligt, eller uden at tage de fornødne forbehold, og derfor udsat jeres hus for unødig stress.
Er dette tilfældet tager vores ansvarsforsikring hånd om sagen, efter at jeres egen forsikring har afvist den. Er der derimod ikke handlet culpøst, vil både jeres og vores forsikring afvise sagen. Dette skyldes, at jeres husforsikring ikke dækker skader på eksisterende bolig, der opstår som følge af til- og ombygninger.
Netop derfor anbefaler vi altid, at I som bygherrer får tegnet en All-risk forsikring for entreprisen. Vi er altid fuld forsikret mod de eventualiteter, der kan opstå på byggepladsen, og hvis I ønsker det, kan vi udvide for entrepriseforsikring til også at dække jeres eksisterende bolig1.3 Hvad skal vi gøre, hvis der opstår en skade efter byggeriet?
Opstår der en skade efter byggeriet, skal i fortsat, som det første, melde skaden til jeres husforsikring, da det er jer, der er den skadelidte. Jeres forsikringsselskab vil herefter vurdere om skaden er dækket af husforsikringen. Hvis husforsikringen ikke dækker, skal I sende deres afvisning til os, så vi kan melde skaden på vores entrepriseforsikring.
Hvis entrepriseforsikringen ikke dækker, overgår skaden til vores ansvarsforsikring, som først herefter kan vurdere vores ansvar ift. skadens fremkomst.
Denne lidt langsommelige proces skyldes at forsikringsselskaberne følger et princip der hedder ”Ting før Ansvar”.
-
2.1 Hvornår kan vi komme i gang?
Som tommelfingerregel sætter vi skovlen i jorden 6 uger efter at kontrakten er underskrevet. Hvis der ved aftalens indgåelse ikke foreligger en byggetilladelse, vil opstarten ligge 6 uger efter godkendt byggetilladelse.
En stor del af arbejdet ifm. et godt byggeforløb ligger i ugerne op til det første spadestik. Dette indebærer udarbejdelse af tegningsmateriale, jordundersøgelser, indhentning af tilbud, kontrahering med leverandører, udarbejdelse af tidsplan og meget mere.
Vi ved, at det er anstrengende at have håndværkere randene over en længere periode, og bestræber os altid på at minimere perioden fra første spadestik til afleveret byggeri.
2.2 Hvor lang tid tager et byggeforløb?
Et byggeforløb varer typisk mellem 5-7 måneder fra første spadestik til ibrugtagning, og 7-9 måneder fra kontraktunderskrivelse til vi vinker på gensyn. Periodens længde afhænger naturligvis af det enkelte projekt, og er der tale om en badeværelsesrenovering vil den forventede varighed være 6-8 uger.
2.3 Hvilke faser er der i byggeriet?
Hos Grundsten opdeler vi byggeriet i 5 faser.
Forberedelsesfasen, der starter umiddelbart efter at kontrakten er underskrevet, hvor vi tegner, afklarer og afhandler projektet.
Byggefasen, hvor vi støber fundament, rejser vægge, trækker rør og ledninger, apterer og monterer klimaskærm og så videre og så videre.
Afleveringsfasen, der starter ca. 6 uger før I kan gøre brug af jeres ny hjem. Her er fokus på "finish" og overflader. Der bliver malet, lagt gulve, monteret toilet og køkken, sat lamper op og sat vand og el til. Det er i denne fase, at byggeriet forvandles fra et hus til et hjem.
Serviceperiode 1:
Modsat den gængse metode, hvor I som bygherre bliver pålagt at gennemgå og registrere mangler den dag I flytter ind, tilbyder vi hos Grundsten en 3 ugers serviceperiode, hvor I frit kan flytte ind, pakke ud og i ro og mag, og eget tempo, notere de ting, der lige kræver et lille løft.Serviceperiode 2:
Når de 3 uger er omme, mødes vi hos jer og gennemgår de ting, I har registeret, og vi finder en løsning helt uden beregning, så længe det er en del af den oprindelige aftale. Formelt set, er dette møde det, der i AB Forbruger kaldes afleveringsforretningen.I de efterfølgende 3 uger kommer vi og udbedrer de ting, I har registeret. Hvorefter vi snupper en afskedigende kop kaffe og vinker ”på gensyn” til 1 årsgennemgagen.
I kan læse mere om processen, de enkelte faser og hvad I skal forholde jer til undervejs i vores ”Grønspættebog”, som I får udleveret ifm. vores famøse designmøde, som finder sted tidligt i forberedelsesfasen.
-
3.1 Hvordan foregår betaling?
Betaling sker iht. en stadeopgørelse, som fremsendes den sidste hverdag i hver måned. Af opgørelsen kan I se hvor langt vi er med de forskellige dele af byggeriet. F.eks. at vi har udført 50% af Vvs-arbejdet, men kun 20% af murerarbejdet.
Hvis F.eks. byggeriet var 30% færdigt efter den 1. måned og 50% færdigt efter den 2. måned, ville I ved udgangen af måned nummer 2, modtage en faktura på 50% - 30% = 20% af entreprisesummen.
Ved at fakturere iht. byggeriets færdighedsgrad, sikrer vi, at fakturabeløbet altid svarer 1:1 med det leverede.Skulle I løbende have spørgsmål til en faktura, sidder vores regnskabsafdeling altid klar til at assistere.
-
4.1 Skal vi beslutte alt inden byggestart?
Der er mange ting, man skal tage stilling ifm. et byggeri, og det er ikke altid nemt at jonglere rumdeling, tagisolering og vinduessprosser i samme ombæring. Derfor inviterer vi, som en del af hhv. vores forberedelsesfase og byggefase, til to designmøder, hvor vi mødes og sammen gennemgår alle de visuelle og konstruktive valg, der er relevante for jeres projekt. Vi fremviser, fortæller og rådgiver om de forskellige produkter, og I har her mulighed for at beslutte, at I gerne vil have et ekstra vindue i stuen, eller at I alligevel foretrækker sorte ”Snap-in” hængsler fremfor hvide.
4.2 Vi har fortrudt et designvalg, hvad gør vi?
Mht. hovedparten af designvalgene, skal I senest beslutte jer 5 uger efter byggestart.
Skulle I alligevel stå på et senere tidspunkt i processen, og ønske noget ændret, skal I hurtigst muligt skrive en mail til jeres ansvarlige byggeleder, hvori I beskriver den ændring I ønsker. Så vil byggelederen sætte sig sammen med den overordnede projektchef, og den tekniske tegner og få afklaret, om ændringen kan lade sig gøre, og I så fald hvilke fornødenheder den indebærer, og herefter præsentere optionen for jer.
4.3 Vi ved ikke noget om byggeri & bolig, hvordan undgår vi at træffe et valg vi fortryder?
Der er Ingen grund til bekymring. Mange af vores bygherrer lever både travle erhvervs- og familieliv, og nogle ønsker ikke at engagere sig i processen mere end højst nødvendigt. Vi holder jer i hånden gennem hele processen, og rådgiver gerne omkring hvilke løsninger vi mener vil fungere bedst til netop jeres hjem.
-
5.1 Hvad er en mangel?
En mangel er et begreb man anvender, når en del af byggeriet enten ikke er i overensstemmelse med det, der er aftalt (konkret mangel), eller hvis det ikke lever op til den standard, såvel visuelt som funktionelt (generel mangel), som man burde forvente.
Det kan nogle gange være svært selv at vurdere, hvorvidt noget ligger inden- eller udenfor de gængse tolerancer, og man kan med fordel søge hjælp til afgørelsen på internetsider som https://www.tolerancer.dk.
Tredjepartsreferencer som tolerancer.dk maler dog ofte et meget sort/hvidt billede af forholdene. Vi ved, at vi skaber hjem, og bygger rammerne indenfor hvilke folks dagligdage udspiller sig. Som med så mange andre ting i hverdagen, kan man til tider se sig sur på en enkelt ting, som ”måske, egentligt, til dels”, er fair nok, men altså, alligevel, går en på…
Derfor tager vi altid et holistisk perspektiv på mangelvurderingen, der tager højde for de personer, der skal leve med den, og afviser yderst sjældent et ønske om en udbedring alene på den baggrund, at det er inden for tolerancen.
5.2 Hvad er ikke en mangel?
Håndværkere er også bare mennesker. Om end vores leverandører bestræber sig på perfektion, vil der indimellem være små skår i en ellers blank overflade, og det er vigtigt at have dette in mente ifm. mangelgennemgangen.
Et eksempel herpå er malerarbejde og gulvoverflader, der typisk bliver underlagt ekstraordinær granskning, men hvor reglerne foreskriver, at det skal ”vurderes i medlys fra en afstand på1,6 meter”. En chancering i farvenuancen på en nymalet væg, der næsten udelukkende kan ses med lup, er ikke en mangel, og derfor ikke noget, vi kan bede maleren gøre noget ved.
5.3 Hvordan registrerer jeg mangler?
Ved mange byggerier laver man typisk en afleveringsforretning på selve dagen, hvor huset overdrages til bygherre - dvs. at bygherre og entreprenør mødes i boligen, gennemgår og dokumenterer, hvis der skulle være enkelte småting ved byggeriet, som ikke lever op til forventningerne.
Vores erfaring siger os dog, at det er når vores kunder flytter ind og får indtaget de nye rammer i ro og mag, at man måske vil opdage nogle ting, som skal håndteres på den ene eller anden måde. Derfor tilbyder vi i stedet en 3 ugers serviceperiode, hvorunder I frit kan notere disse ting.
Punkterne registrerer I via en online formular, der er forbundet med vores projektstyringssystem "Monday.com".
Her kan I se også få et overblik over de mangler I har registreret, hvordan vi har aftalt, at de skal udbedre, hvilken entreprenør, der står for udbedringen, hvornår udbedringen finder sted osv. osv.5.4 Hvad hvis vi er uenige om, hvorvidt noget er en mangel?
Foreligger der uenighed om, hvorvidt et givet punkt udgør en mangel, og det ikke er lykkedes os at nå til enighed eller finde en anden løsning, indkalder vi en uafhængig byggesagkyndig til at vurdere og afgøre sagen.
Hverken I eller vi er tjent med at have et uafklaret punkt til at hænge, og i de få tilfælde det forekommer, har vi god erfaring med at få uoverensstemmelsen håndteret prompte.
5.5 Hvornår bliver manglerne udbedret?
Manglerne bliver udbedret i serviceperiode 2, jf. punkt. 2.4, som ligger 3 uger efter, at I fået ”overdraget nøglerne”. Mangeludbedringen står på i 3-4 uger efter dens påbegyndelse.
5.6 Hvad er en afleveringsforretning?
Når I har registreret alle de mangler I kan finde i løbet af serviceperiode 1, kommer vi efterfølgende ned, og gennemgår dem jer, sammen med de punkter, vi selv har noteret os. På mødet får vi afklaret eventuelle usikkerheder og snakket nærmere om, hvordan udbedringsperioden kommer til at forløbe. Slutteligt noterer vi det hele i en aftale, som begge parter skriver under på. I skriver under på, at de mangler der måtte være, er noteret i aftalen, og vi skriver under på, at vi vedkender os deres eksistens og forpligter os til at udbedre dem.
Dette er hvad, man kalder en afleveringsforretning.
5.7 Skal vi selv indkalde til 1 års gennemgang?
Nej, det behøver I ikke.
Vores system sender selv en besked ud, og inviterer både jer og os til 1 års gennemgang 12 måneder efter afleveringsdatoen.
5.8 Hvordan kan vi være sikre på at manglerne bliver udbedret?
Som det fremgår af punkt 5.6 skriver vi under på, at vi vedkender os de mangler, I har registeret, og forpligter os til at udbedre dem inden for en given periode (eks. 3-4 uger).
Skulle det utænkelige ske, at noget går helt galt og vi ender i en strid, har vi sikret jer, ved at være medlem af Byggaranti. Når I bygger med en entreprenør, der er medlem af byggaranti, er I garanteret for et beløb på kr. 150.000, som I kan trække på, såfremt samarbejdet måtte få end abrupt afslutning, og vi ikke er til at hugge eller stikke i. I kan læse mere om Byggaranti her.